Exportplan Transport & Logistiek
Ook al is het opstellen van een exportplan voor uw transport & logistiek geen garantie voor het succes van een internationale inspanning, het helpt wel om de processen om dat succes te bereiken efficiënter te maken. Het doel van dit plan is om de doelstellingen, activiteiten, beperkingen en tijdlijnen te schetsen die de export ondersteunen en helpen bij het meten van resultaten en het betrekken van het betrokken personeel. Enkele voordelen van het hebben van een exportplan zijn: erkenning van de positie van het bedrijf ten opzichte van de externe markten; risico’s vooraf analyseren en een noodplan opstellen om ze te ondervangen; nog meer leren over de eindmarkten; en het verbeteren van de relaties met leveranciers, verkoopagenten en financiële instellingen.
Basisoverzicht van een exportplan transport & logistiek
Hoewel een exportplan geen standaardstructuur heeft omdat het afhangt van de kenmerken van elk bedrijf, kan de volgende schets als richtlijn dienen:
Eerste deel: de huidige situatie en achtergrond van het bedrijf
Om te beginnen moeten we de huidige situatie en achtergrond van het bedrijf beschrijven, evenals de producten of diensten die we willen exporteren en hun classificatie; licenties en handelsovereenkomsten; informatie over de sector, concurrenten en activiteiten; en de technische, technologische en menselijke capaciteiten zowel binnen als buiten het bedrijf.
Tweede deel: handel
In deze sectie stellen we de korte-, middellange- en langetermijndoelen vast; we zoeken, beoordelen en kiezen de markten; de prijzen (rekening houdend met verschuldigde belastingen en verplichtingen); de distributiemethoden; de verkoopdoelen en prognoses; de mogelijke verliezen of winsten; de voorwaarden, kosten en voorwaarden voor de logistiek en vracht; en de tariefbarrières. Daarnaast raden we aan om dit gedeelte te gebruiken om aan te geven of het bedrijf een adviseur voor internationale handel of een strategische partner heeft, en welke functies deze kunnen hebben. Evenzo is het een goed idee om duidelijk te maken of het bedrijf exportkrediet of verzekeringsdekking heeft om het te beschermen tegen oorlogen, onteigeningen, annulering van vergunningen en annuleringen door de overheid.
Derde deel: tactische taken
In deze sectie behandelen we de uit te voeren activiteiten, rekening houdend met de belangrijkste en secundaire landen waarnaar we willen exporteren; de indirecte marketinginspanningen; en de kwartaalresultaten.
Vierde onderdeel: budget
Het vierde deel is bedoeld om de kosten van de export te beoordelen. Om dit te doen, moeten we nadenken over de financiële overzichten; marketing- en communicatieartikelen; reiskosten; vergoedingen voor beurzen; en andere uitgaven. transport & logistiek
Vijfde sectie: kalender
In deze laatste sectie moeten we de implementatie plannen; de monitoringactiviteiten; de operationele herzieningen; en de controle en meting van de verkregen resultaten ten opzichte van wat was gepland.